PILIHLAH YANG HALALAN TOYYIBAN DALAM KEHIDUPAN

HALAL BUKAN PADA MAKANAN SAHAJA…TETAPI SEMUA ASPEK KEHIDUPAN.

Aiskerim Herba Yang Pertama Seumpamanya!

Posted by go4halal on 06/07/2009

aiskrim-toyyibah-15l

Klik pada gambar untuk besarkan saiz

ais

Saya bangga kerana HPA dapat mengeluarkan aiskerim tanpa gelatin dengan perasa kopi radix yang mengandungi 7 herba tu, dan disediakan sedikit pahit bagi tujuan kesihatan.

Produk ini sudah lama berada dipasaran namun masih ramai yang belum merasa kerana stok yang begitu terhad. Bekalan datang, singgah sekejap dipeti ais cawangan …habis! Laris macam goreng pisang panas.

Teringat masa saya berkursus di Santubung Resort, Kuching saya berkenalan dengan seorang pegawai Mardi. Namanya Mardhiah. Hi…Mar ingat lagi tak saya.

Saya telah diberi resepi membuat aiskerim oleh Mardhiah. Masa mula mula dapat resepi… saya bukan main rajin mencubanya. Siap menurunkan ilmu pada kawan-kawan. Hari Jumaat lebih 10 orang kawan bertandang kerumah saya dan saya tunjukkan bagaimana caranya membuat aiskerim. Tapi dah lama saya tak buatlah…dah lupa!

Yang saya ingat bahan-bahannya ialah telur (dah lupa berapa biji), 1 tin susu pekat manis yang disimpan ditempat beku. 1 sudu Omelet (omelet ni berwarna oren-liat2 macam taik telinga sikit – diperbuat dari apa saya tak tahu), perisa (ikut suka, keladi/koko/vanila dll) , kalau nak letak coklah rice/badam/dll pun boleh).

Cara buat : Basuh telur ayam bersih-bersih (kalau yang jual tu, banyak ecoli sebab mereka tak cuci telur ayam bersih2 – masih ada tahi ayam yang terlekat dikulit telur). Pukul susu pekat manis yang beku tadi dengan pemutar yang paling laju (kelajuan yang saya gunakan no. 4), masuk telur, omelet, perasa dan pukul lagi akhir sekali gaul dan ratakan coklat rice/badam dengan senduk je.

Bila semua dah sebati, kita masuk dalam bekas dan sejukkan di tempat beku tu…dah jadi. Rasanya macam ais kerim kat kedai… semua kawan kata sedap dan sebiji macam jenama yang dekat kedai tu.

Leave a Reply

 
WordPress.com

WordPress.com is the best place for your personal blog or business site.

Scoliosis Survival

Yang Mempesonakan Pada Seseorang Itu Bukanlah Kesempurnaannya Tetapi Caranya Menghadapi Ketidaksempurnaan Itu.

Blog Peribadirasulullah

Membina Generasi Yang Mencintai Allah SWT Dan Rasulullah SAW

PILIHLAH YANG HALALAN TOYYIBAN DALAM KEHIDUPAN

HALAL BUKAN PADA MAKANAN SAHAJA...TETAPI SEMUA ASPEK KEHIDUPAN.

