PILIHLAH YANG HALALAN TOYYIBAN DALAM KEHIDUPAN

HALAL BUKAN PADA MAKANAN SAHAJA…TETAPI SEMUA ASPEK KEHIDUPAN.

JOM nak cerita Pejabat Baru Aku ….

Posted by go4halal on 10/01/2010

Aku mula ditugaskan di pejabat baru ini pada bulan September 2009 iaitu pada bulan Ramadhan 1430H. Aku sangat teruja apabila setiap pagi ada bacaan dan terjemaahan ayat suci al-quran oleh pegawai disini yang mana dibaca secara bergilir-gilir setiap pagi… sejuk hati mendengarnya. Cuma… sayang ianya tidak diteruskan selepas Ramadhan.

Cantiknya .. doa pagi dibaca secara bergilir-gilir oleh semua warga lelaki muslim. Selepas bacaan doa ada pula sedikit tazkirah. Kalau nak harapkan aku baca tazkirah sendiri pagi-pagi…memanglah takda.. alasannya tak sempat…sebenarnya malas sebab hati telah dikuasi oleh nafsu dan musuh utama (syaitan) . Tetapi bila orang bacakan …boleh juga pasang telinga sambil bancuh kopi radix/ makan nasi lemak/ membaca emel.

Setiap hari rabu pula ada kelas tajwid. Dah lama aku berhenti belajar tajwid ni, ada juga berangan nak sambung semula…tapi dah masuk 3 tahun berhenti…masih bertangguh untuk sambung semula…mujur juga di pejabat baru ni diadakan kelas tajwid dewasa dapatlah aku joint…alhamdulillah lagi sekali. Kelas yang sekarang seminggu sekali ini; akan diusahakan menjadi dua kali seminggu…aku doakan agar perancangan ini menjadi kenyataan. Kalau tanya aku…tiap2 hari buat kelas tajwid pun takpa…

Setiap hari Jumaat ada pula flyer dakwah dan sirah dengan tajuk menarik yang memberi pengajaran dan iktibar singgah di atas meja. Walaupun ada yang mengabaikan flyer tersebut tetapi bagi aku ianya akan ku baca… tambahan sekarang aku jadi pengedar flyer tersebut. Pagi Jumaat (8 Jan 2010) berpeluh aku berjalan dari satu blok ke satu blok, naik turun tangga….nasib ada yang sudi membantu. Terima kasih banyak pada kawan-kawan yang menghulurkan bantuan untuk tolong mengedarkannya…maklum usia dah banyak…suruh berjalan lelebih…lutut terasa longgar dan urat saraf terasa kejang, nafas pula terasa pendek pendek nak kena penyakit semput pula kot…  .

Bacaan Yasin dan tahlil pula diadakan 2 minggu sekali. Yasin yang pertama bagi tahun Hijrah 1431 dan 2010 telah diadakan pada pagi Jumaat yang indah (8 Jan 2010) Lebih seronoknya dan bermakna bila… pihak pengurusan tertinggi bukan sahaja memberi lampu hijau untuk aktiviti sebegini tetapi juga turut serta bersama kami menjayakannya. Lepas baca Yasin kami makan nasi briyani bersila atas tikar .

Makanan pula di taja oleh seorang pegawai (yang sanggup ambil cuti untuk masak sendiri lagi tu..memang sedap…. terima kasih banyak.. ). Penaja bukan setakat taja nasi briyani tetapi juga Air Mineral HPA yang dibacakan Yasin…sedapnya air mineral HPA, bila minum pasti teringat pada air zam-zam… Ada yang dapat lebih sebotol pulak tu, termasuklah aku (dapat 2 botol …jangan marah!..nanti merah! )

Semuga semuanya dapat diteruskan sampai bila-bila. AMIN!

Leave a Reply

 
WordPress.com

WordPress.com is the best place for your personal blog or business site.

Scoliosis Survival

Yang Mempesonakan Pada Seseorang Itu Bukanlah Kesempurnaannya Tetapi Caranya Menghadapi Ketidaksempurnaan Itu.

Blog Peribadirasulullah

Membina Generasi Yang Mencintai Allah SWT Dan Rasulullah SAW

PILIHLAH YANG HALALAN TOYYIBAN DALAM KEHIDUPAN

HALAL BUKAN PADA MAKANAN SAHAJA...TETAPI SEMUA ASPEK KEHIDUPAN.

