PILIHLAH YANG HALALAN TOYYIBAN DALAM KEHIDUPAN

HALAL BUKAN PADA MAKANAN SAHAJA…TETAPI SEMUA ASPEK KEHIDUPAN.

Cepat pergi daftar HAJI

Posted by go4halal on 05/03/2010

Tadi aku ke Tabung Haji, Anjung Putrajaya. Pelanggan agak ramai hari ini. Sampai ke simpang Anjung, aku berdoa …”adalah tempat parking” … aku menunggu dalam 10 minit kot2 ada yang hendak keluar…alhamdulillah aku terlihat kelibat 2 wanita berbaju kurung berjalan beriringan menuju kesebuah kereta kancil yang betul-betul terletak sebelah kereta aku yang sedang menunggu..aku menarik nafas lega…alhamdulillah rezeki. Aku bergerak ke hadapan kerana ingin masuk secara berundur ke parking tersebut. Nanti nak keluar senang…aku berkira-kira dalam hati.

Sebaik kereta itu keluar sebuah kereta datang dari belakang dan memberi signal untuk masuk ke parking walaupun dia tahu aku datang dulu dan aku juga telah bagi signal untuk masuk ke petak yang sama. Aku jadi keliru, sebaik kereta tu beredar, dia terus masuk ke parking yang sepatutnya aku yang masuk.

Alamak…takda rezeki…takpalah, boleh tunggu yang lain. Aku tak jadi mengundur sebaliknya terus memandu ke depan walaupun aku tau didepan pun tiada parking kosong…ada 3 biji kereta yang juga sedang menunggu parking dikosongkan. Aku memusingkan kereta…dan pandu perlahan sambil mengharap “cepatlah sikit orang keluar dari Anjung tu”, perasaan bosan menunggu dah mula merayap dari benak ke hati.

Alhamdulillah aku terpandang lagi kelibat orang keluar dari pintu kaca Anjung berjalan meleret-leret dan singgah sekali lagi disebelah kereta aku…oh rezeki. Alhamdulillah kali ini betul2 aku punya rezeki…aku tak berani nak beraksi seperti tadi … takut melepas sekali lagi..aku cepat2 membelok dan parking..cantik! betul2 ditengah petak..aku puas hati dan keluar kereta. Cing..kereta telah dikunci.

Kebetulan kereta yang mencuri tempat aku tadi betul-betul dibelakang kereta aku. Anehnya dah parking tu keluar je lah…apa ke dibuatnya lama sangat? Aku terus tertanya2. Dengan perasaan bz body aku sengaja lalu berhampiran kereta tu untuk menjeling2 ke dalam kereta apa di buat agaknya…

Oh…kesian dia OKU rupanya. Bersusah payah dia mengeluarkan kerusi roda, kemudian dia berusaha keluar dari kereta dan naik ke kerusi roda…bukan aku tak mahu tolong…aku juga bukan along…tapi aku yakin dia boleh buat sendiri dan tidak suka mengharapkan bantuan orang lain. Kalau dia perempuan akan ku sorong ‘wheel chair’nya, tetapi dia adalah lelaki.

Aku terus berjalan ke Tabung Haji membawa hasrat untuk mendaftar semula untuk mengerjakan haji buat kali kedua pula. Aku mengambil nombor dan menunggu giliran…ting tong ‘098 kaunter 4’. Ha..nombor aku tu, cepat-cepat aku berjalan ke kaunter.

Assalamualaikum, sapa petugas kaunter dengan hormat dan lembut. Berseri dan bersih wajah petugas tu, Waalaikumsalam, adik…akak ni nak update buku akaun, nak daftar haji untuk anak2 dan nak daftar haji untuk akak dan suami.

Dia mengambil semua buku yang aku letakkan di atas meja di hadapannya. Ada 6 kesemuanya. Nina dan Balqis aku dah daftarkan haji pada tahun 2009. Giliran mereka ialah pada tahun 2025.

Petugas itu membuat pendaftaran untuk Aiman -4 tahun dan Aisyah -13 tahun. Giliran kedua-dua mereka akan tiba pada tahun 2031 nanti. Aku mencongak. Tahun 2031 umur Aiman (21 + 4 = 25 tahun), tengah gagah perkasa insyallah. Aisyah pula berumur (21 + 13 = 34 tahun) , masih gagah tidaklah seperti aku dah 40han baru berpeluang untuk pergi. Namun, alhamdulillah semua berjalan lancar.

Sedang aku mengelamun….puan baru pergi tahun lepas kan? Si petugas menyoal. Aku menjawab dengan jujur…’ya’. Tabung Haji HQ baru arahkan mulai 1 Mac 2010; jemaah tahun 2009 kena tunggu lepas 5 tahun baru boleh mendaftar semula. Aku terkejut..ha? lepas 5 tahun? Kalau mendaftar tahun ini, lagi 21 tahun baru dapat pergi, kalau daftar lagi 5 tahun … umur berapa baru naik giliran????

Tanpa memperdulikan rungutanm aku, si petugas terus bertanya…ni..suami pun sama? Pergi dengan puan tahun 2009? Ya; aku menjawab….dengan nada kecewa. Kalau lagi 5 tahun baru daftar; tahunberapa giliran saya…sempat ke saya pergi Iagi. Sipetuga menjawab: bukan kita control, computer yang control. Aku ingin memprotes tetapi si Petugas segera memaklumkan ramai lagi yang nak pergi tak dapat…kita bagi peluang orang lain pulak.

Tapi takpa saya cuba dulu…mungkin sekadar ingin mengambil hati dan kesian melihat muka sememeh aku… apa-apa pun dia buat aku sedikit lega. Dia bertanyakan nama datuk aku untuk membuat pengesahan kot…aku menjawab ..Tahir; puan asal dari mana? Aku awab dengan pantas..Perak!..ha..lepas… nasib puan baik sebab system masih benarkan nama puan didaftarkan…suami pun dapat juga didaftarkan…alhamdulillah..kalau umur panjang dalam masa 21 tahun lagi aku akan menunaikan fardu haji sekali lagi bersama abang, Aiman dan Aisyah. Amin.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

 
WordPress.com

WordPress.com is the best place for your personal blog or business site.

Scoliosis Survival

Yang Mempesonakan Pada Seseorang Itu Bukanlah Kesempurnaannya Tetapi Caranya Menghadapi Ketidaksempurnaan Itu.

Blog Peribadirasulullah

Membina Generasi Yang Mencintai Allah SWT Dan Rasulullah SAW

PILIHLAH YANG HALALAN TOYYIBAN DALAM KEHIDUPAN

HALAL BUKAN PADA MAKANAN SAHAJA...TETAPI SEMUA ASPEK KEHIDUPAN.

%d bloggers like this: